fredag den 10. september 2010

At bruge indlæg eller ej?

På en træningstur med HCM i torsdags havde vi en punktering. Der var en af de andre der spurgte om han ikke brugte indlæg? Det fik mig til at sige "Livet er for kort til dækindlæg" - skal i øvrigt siges at det ikke var mig der var punkteret. Det fik så en af de andre til at sige "Ja, vi er jo nogle der har kørt med dækindlæg hele sommeren uden punkteringer", og det var så der jeg fandt ud af at jeg ville lave det til et blogindlæg.

Jeg kører med indlæg om vinteren fordi jeg ikke gider at stå og skifte slange i minus grader. Derudover er der langt mere grus på vejene til den tid. Men netop nu, og sommeren over, nyder jeg nu den fantastisk følelse at kunne trille frit uden indlæg. Min holdning er at et godt dæk kan klare de mindste flintesten uden at punktere, og når et dæk begynder at punktere for ofte, så er det fordi det er slidt. Ved at bruge dækindlæg kan man forlænge hjulets levetid - men er det i virkeligheden sundt? Det jeg tænker er at hvis dækket er blevet så mørt/slidt at det ikke kan holde små sten ude - er det så forsvarligt at kaste sig ud i diverse sving med lidt fart på? Nej vel.

Og ja, man kan sgu godt punktere, selv med gode friske dæk - men det tager 5 minutter at skifte slange, koster 20,-, og er god øvelse til den dag hvor flintestenen æder sig igennem dæk og indlæg. At køre med dækindlæg er lidt ligesom at have sex med et kondom - det er sikkert, men det er sgu ikke helt den samme følelse.

Men hvad siger i?

Ingen kommentarer:

Send en kommentar